مقایسه بهره وری اقتصادی آب مصرفی برای 4 محصول کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص بهره‌وری اقتصادی و فیزیکی آب مصرفی برای تولید چهار محصول بادام، گردو، سیب‌زمینی و گندم توضیح داد.

حسین برزگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: به منظور تشخیص میزان آب‌بری محصولات باید بهره‌وری فیزیکی و اقتصادی آب و حتی استراتژیک بودن یک گیاه را مورد بررسی قرار داد تا بدانیم کشت این محصول تا چه اندازه ضروری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: بهره‌وری فیزیکی آب یعنی به ازای هر مترمکعب چقدر ماده خشک تهیه شده است و بهره‌وری اقتصادی آب یعنی اینکه به ازای هر متر مکعب آبی که استفاده شده است چند دلار محصول تولید شده است.

وی ادامه داد: برخی از محصولات مانند برنج، گندم، جو و... نیز راهبردی و استراتژیک هستند یعنی نمی‌توان این نوع محصول را از سفره مردم کم کرد اما حذف برخی مواد تأثیر چندانی ندارد.

برزگر بیان کرد: با این توضیحات باید بررسی کرد که محصولی مانند گندم با مصرف سالانه ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب در یک هکتار ۴ تن تولید دارد یعنی بهره‌وری فیزیکی کمتر از ۶دهم معادل ۶۰۰ گرم ماده خشک به ازای هر مترمکعب آبی که مصرف می‌کند تولید می‌شود.

وی ادامه داد: سیب زمینی در هر هکتار سالانه ۱۱ الی ۱۲ هزار مترمکعب آب مصرف و ۵۰ تن محصول تولید می‌کند که بهره‌وری فیزیکی آن ۵ هزار و ۳۰۰ گرم ماده خشک است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: در محصولی مانند بادام و گردو در ازای ۵ هزار مترمکعب آب مصرفی کمتر از ۱.۵ تن محصول تولید می‌شود یعنی ۳۶۰ گرم بادام و ۱۷۰ گرم گردو به ازای هر مترمکعب آبی مصرفی تولید می‌شود پس بهره‌وری فیزیکی کمتری نسبت به سیب زمینی دارد اما هر کیلو بادام بیش از ۱۰۰ هزار تومان یعنی حدود ۱.۲ دلار در هر هکتار بهره‌وری اقتصادی دارد.

برزگر افزود: بهره‌وری اقتصادی سیب‌زمینی ۱۵ هزار تومان برابر ۵ دهم دلار با هر متر مکعب مصرف آب است و گندم با تولید ۵۷۰ گرم برابر ۴ هزار تومان یعنی یک‌دهم دلار بهره‌وری اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: با این مقایسه متوجه می‌شویم که بهره‌وری اقتصادی بادام از دیگر محصولات بیشتر اما از نظر بهره‌وری فیزیکی ماده خشک تولید شده از سیب‌زمینی بیشتر بود پس بادام ۲۰ برابر سیب زمینی بهره‌وری اقتصادی داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان در پایان گفت: پس سه شاخص بهره‌وری فیزیکی و ماده خشک، بهره‌وری اقتصادی و اساسی و راهبردی بودن محصول هنگام کشت باید در نظر گرفته شود که البته مورد سوم در بسیاری از موارد مورد اول و دوم را خنثی می‌کند.