صادر‌کنندگان بدهکار تا دو هفته دیگر از لیست سیاه گمرک خارج می‌شوند

 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با فارس:

 

صادر‌کنندگان بدهکار تا دو هفته دیگر از لیست سیاه گمرک خارج می‌شوند

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران از خروج صادر‌کنندگانی که در لیست سیاه گمرک قرار داشتند تا دو هفته دیگر خبر داد و گفت: صادر‌کنندگان از این پس اظهار‌نامه‌های گمرکی را به صورت اینترنتی پر می‌کنند.

خبرگزاری فارس: صادر‌کنندگان بدهکار تا دو هفته دیگر از لیست سیاه گمرک خارج می‌شوند

سیدرضا نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: چهارشنبه گذشته جلسه‌ای را با آقای مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران در خصوص برخی مشکلات که در صادرات وجود دارد برگزار کردیم که نتایج خیلی مثبتی داشت. رویکرد رئیس کل گمرک به این مسائل بسیار رویکرد نو، پیشرفته و قابل قبولی بود.

وی افزود: برخی کانتینر‌های صادراتی که محصولات فساد‌پذیر دارند در گمرکات لطف‌‌آباد و سرخس توقف‌های چند روزه داشتند. این باعث تحمیل هزینه به صادر‌کننده و کاهش کیفیت کالا می‌شد که با دستور مستقیم رئیس کل به مدیرکل گمرک خراسان قرار شد تا کانتینر‌های که کالای فساد‌پذیر دارند در گمرکات معطل نشوند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: پیش از این گمرک برای ورود موقت کارتن‌های صادراتی با ارزش هر کیلو 2.5 دلار عوارض گمرکی محاسبه می‌کرد که در جلسه روز چهارشنبه مقرر شد برای کارتن‌های ورود موقت عوارض یک برابری بر اساس اینویس ارائه شده محاسبه شود و همچنین قرار شد تا در خصوص وثایق جلسه‌ای با مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران داشته باشیم.

وی افزود: در دوره‌های قبل برخی صادر‌کنندگان در لیست سیاه گمرک قرار گرفته بوند و از صادرات منع شده بودند لذا رئیس کل گمرک دستور داد تا کمیته‌ای تشکیل شده و همه پرونده‌ها بررسی و طی دو هفته دیگر همه صادر‌کنندگان از لیست سیاه خارج شوند.

 

صدور اینترنتی اظهارنامه صادرات و اعزام مامور به انبار کالا

نورانی گفت: در این جلسه مقرر شد تا اظهار‌نامه‌های صادراتی به صورت اینترنتی پر شود و دیگر لزومی نداشته باشد صادر‌کننده به گمرکات مراجعه کند چرا که پس از پر کردن اظهار‌نامه به صورت اینترنتی مأمور گمرک به انبار صادر‌کننده اعزام شده و کالا در همان انبار پلمپ می‌شود.

وی افزود: اظهار‌نامه اینترنتی صادر‌کنندگان در حال حاضر در چند کشور اتحادیه اروپایی صادر می‌شود لذا اجرای برنامه های مدرن و جدید در گمرک ایران نشان دهنده نوعی تحول در این دستگاه است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در دنیا گمرک فقط نقش چراغ قرمز را برای صادرکنندگان بازی می‌کرد، اما خوشبختانه در دولت جدید این رویه مثبت در راستای حمایت از صادرات غیر نفتی در حال بروز است.


"فارس"