پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران: امسال هندوانه مازاد مصرف داریم/تکرار داستان سیب‌زمینی و پیاز

 

زمانی که خریدی صورت نگرفت و متعاقب آن کشاورز از تولید مجدد منصرف شد. متأسفانه هم‌چون سال‌های گذشته، هندوانه در استان‌های جنوبی به تعداد زیادی تولید شده اما به همان نسبت صادرات انجام نشده است.

 

گروه کشاورزی؛ سید رضا نورانی در گفتگو با بازارخبر با اشاره به مشکلات باغداری به‌ویژه صیفی‌جات گفت: متأسفانه آنچه از سوی اغلب مسئولین و کارشناسان مطرح می‌شود، تأکید بر تولیدات هرچه بیشتر محصولات کشاورزی بدون در نظر گرفتن افزایش صادرات است. نتیجه چنین امری هم تولید مازاد محصول کشاورزی و ماندن آن بر روی دست تولیدکنندگان است. 

وی خاطرنشان کرد: مشکلاتی که امسال گریبان‌گیر باغداران و محصولات صیفی‌جات شده را سال‌ها پیش در خصوص 2 محصول سیب‌زمینی و پیاز تجربه کردیم. زمانی که خریدی صورت نگرفت و متعاقب آن کشاورز از تولید مجدد منصرف شد. متأسفانه هم‌چون سال‌های گذشته، هندوانه در استان‌های جنوبی به تعداد زیادی تولید شده اما به همان نسبت صادرات انجام نشده است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران ادامه داد: امیدواریم که در این زمینه زیرساخت‌های خود را قوی‌تر کنیم چراکه مسئولین باید متوجه باشند، تولیدات محصولات کشاورزی در کنار صادرات آن، از یک‌سو موجب اشتغال‌زایی و از سوی دیگر موجب می‌شود تا تولیدکننده در کنار تولید به‌موقع برای انگیزه بیشتری برای تولید اضافه‌تر خواهد داشت.

نورانی در ادامه با اشاره به پتانسیل بالا  کشور ازنظر تولید محصولات کشاورزی بیان کرد: بسیاری از محصولات باغی ایران همچون پسته، خرما، انار و...جزء رده‌های اول تا دهم تولید در دنیاست.

وی افزود: متأسفانه رتبه‌بندی  کشور در بخش صادرات به دلیل زیرساخت‌های نه‌چندان قوی که وجود دارد چندان حائز اهمیت نیست.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران مهم‌ترین مشکلات بخش صادرات کشاورزی را این‌گونه برشمرد: متأسفانه موانع و مشکلات موجود در بخش صادرات بخش کشاورزی انگشت‌شمار و محدود هستند. حمل‌ونقل جاده‌ای  و کشتیرانی، تعرفه صادرات، عدم برنامه‌ریزی دقیق در بخش‌های تولیدی و عدم‌حمایت از تولیدکننده مهم‌ترین موانع و مشکلات صادرات در کشاورزی است.