رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران: ۵ سال قبل در گندم خودکفا شدیم

 

در قالب یک گفت‌وگوی رادیویی عنوان شد

بخشنده:سهم کشاورزی از اقتصاد ۱۲ و از اشتغال ۲۰ درصد/ نورانی: ۵ سال قبل در گندم خودکفا شدیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان سهم ۱۲ درصدی کشاورزی از اقتصاد ملی، گفت: این بخش ۲۰ درصد اشتغال کشور را تامین می‌کند. همچنین نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران نیز گفت: ۵ سال قبل در تولید گندم خودکفا شدیم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رادیو گفتگو، محمد رضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا این موضوع مطرح است و سه مقوله در مورد آن وجود دارد. نخستین مقوله ای که در دنیا درباره آن بحث می شود، آثار ناشی از آسیب های اقتصاد جهانی است که خواسته یا ناخواسته اتفاق می افتد. رکودها و رونق های اقتصاد جهان یکی از دلایلی است که کشورها به اقتصاد داخلی روی می آورند.

وی افزود: دومین مقوله حوادث و بلایای طبیعی است که کشورها را با بحران اقتصادی روبرو می کند که در این زمینه می توانیم به فیلیپین اشاره کنیم که پس از سونامی شرایط اقتصادی آن دگرگون شد.

وی ادامه داد: موضوع سوم در مورد کشورهایی است که تحریم در مورد آنها انجام می شود. به همین دلیل ما باید به شکل ویژه وارد حوزه اقتصاد مقاومتی شویم تا تاثیر تحریم ها کمتر شود.

 

پنج سال پیش در گندم خودکفا شدیم

در ادامه سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با اشاره به آمار سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد فائو، گفت: این سازمان بارها اعلام کرده است که ایران دارای پتانسیل بسیار بالایی در تولید محصولات کشاورزی و غذایی است و می تواند علاوه بر رفع نیازهای داخلی خود، نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز تامین کند.

وی بیان داشت: ایران همچنین در میان کشورهایی که به تولید محصولات باغی اقدام می کنند، رتبه اول تا هفتم جهان را به خودش اختصاص داده است که به طور مثال در پسته و خرما رتبه نخست را داریم و در انار رتبه دو یا سوم را در اختیار داریم.

نورانی با بیان اینکه تحریم ها یک نعمت هستند، گفت: ما همیشه در تحریم بوده ایم و با وجود مذاکره باز هم تحریم به سراغ ما خواهد آمد. بنابراین باید در بخش تولید جهش داشته باشیم، تا نیازی به کشورهای دیگر نداشته باشیم، زیرا اساساً علت زورگویی آنها رشد تولید در کشور است که برای نمونه در چهار پنج سال پیش در بخش گندم به خودکفایی هم رسیدیم.

عبدالمهدی بخشنده معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی به سهم بخش کشاورزی از اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بخش کشاورزی سهم دوازده درصدی از کل تولید ناخالص ملی و یک سهم بیست درصدی از کل اشتغال کشور را دربر دارد.

بخشنده به مشکلات حوزه کشاورزی مانند کمبود آب و سالمند بودن مالکان زمین‌های کشاورزی، اشاره کرد و در عین حال گفت: در مقابل این مشکلات، از مزیت هایی نیز همانند، تنوع اقلیمی، نیروهای تحصیل‌کرده جوان، ورود تکنولوژی جدید در سال های اخیر، هستیم که نتیجه آن تولید ۱۰۰میلیون تن محصولات در این حوزه است.

وی افزود: در حال حاضر سالانه دوازده تا سیزده میلیون تن محصولات کشاورزی وارد می کنیم که عمده آن گندم، دانه های روغنی و کنجاله مورد نیاز صنعت مرغداری است.

 

در طول هشت سال می توانیم، تراز تجاری را مثبت کنیم

معاون امور برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی به سیاست های اجرایی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه برنامه ای را برای افزایش تولید در هشت محصول راهبردی و اساسی کشور مانند، گندم، جو، برنج، دانه های روغنی و ذرت در حال تهیه بود که پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی به تهیه این برنامه سرعت دادیم و جزء اولین وزارتخانه ها بودیم که به شورای اقتصاد کشور در دولت ابلاغ کردیم.

وی افزود: طبق برنامه ریزی که انجام داده ایم، در یک دوره هفت تا هشت ساله می توانیم تراز تجاری بخش کشاورزی را مثبت کنیم.

در ادامه سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: اگر در حوزه کشاورزی بلایای طبیعی مانند طوفان و سیل و سرمازدگی نداشته باشیم، هیچ کسری در بخش محصولات زراعی و کشاورزی نخواهیم داشت. به عنوان مثال در سال 86 به دلیل سرمازدگی که داشتیم، تا سه سال مشکل تولید انار در کشور وجود داشت.

بخشنده در ادامه اظهار داشت: با تلاش دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو و با موافقت رهبر معظم انقلاب، مصوب شد امسال ده میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار این وزارتخانه برای تامین آب و زهکشی قرار گیرد که این طرح در یک دوره چهار ساله زمان می برد و یک میلیون هکتار از اراضی را پوشش می دهد.

وی با بیان اینکه منابع مالی این طرح توسط دولت پیش بینی شده است، اظهار امیدواری کرد: ما می توانیم در یک دوره سه الی چهار ساله کل اراضی کشور را به شبکه آبیاری مدرن تجهیز کنیم.

معاون وزیر جهار کشاورزی تاکید کرد: این طرح تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی و همچنین آب دارد.

وی به طرح های دیگر وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از طرح های دیگری که قصد اجرای آن را داریم این است که تولید محصولات باغی را به گلخانه ها منتقل کنیم، زیرا در گلخانه ها مصرف آب بسیار کمتر است.

در انتها نورانی، بیان داشت: یکی از پتانسیل های ما وجود یازده اقلیم از سیزده اقلیم موجود دنیا در بخش کشاوری است که در داخل ایران است و امکانات تولید ما کاملا مهیا است.

" فارس "