پاسخ رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی درباره آلوده بودن برنج ایرانی

 سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفتگو با تراز با اشاره به ادعای سازمان غذا و دارو درباره آلودگی و وجود نیترات در برخی از محصولات کشاورزی مانند برنج گفت: این موضوع بحث تازه ای نبوده و عموما کسانی که به واسطه تولید محصولات کشاورزی از سموم و کودهای شیمیایی استفاده می کنند باید برای تولید این محصولات استانداردهایی را رعایت کنند تا بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

به گزارش تراز ،سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفتگو با تراز با اشاره به ادعای سازمان غذا و دارو درباره آلودگی و وجود نیترات در برخی از محصولات کشاورزی مانند برنج گفت: این موضوع بحث تازه ای نبوده و عموما کسانی که به واسطه تولید محصولات کشاورزی از سموم و کودهای شیمیایی استفاده می کنند باید برای تولید این محصولات استانداردهایی را رعایت کنند تا بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند.
وی افزود: به این منظورما قانونی از طرف سازمان حفظ نباتات و دفع آفات که متعلق به
۴۷ سال پیش است در کشور وجود دارد. نورانی ادامه داد: طبق این قانون کسانی که محصولات کشاورزی را با سموم شیمیایی تولید می کنند به شرطی می توانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند که محصول نهایی تولید شده قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسد در آزمایشگاه های گیاه پزشکی آزمایش شده و سلامت آن تایید شود.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران یادآور شد: اگر باقی مانده سموم بعد از انجام آزمایشات استانداردهای بین المللی و ایران را رعایت کرده و باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی در حد استانداردهای جهانی باشد این محصولات از سلامت کافی برخوردار بوده و اجازه عرضه و صادرات خواهند داشت.
نورانی درباره مراکز تهیه این کودها و سموم شیمیایی و طریقه استفاده آن ها تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات و دفع آفات یکی از مجریان اصلی نظارت بر این موضوع است و همانطور که می دانید عدم استفاده از کود و سموم در بخش کشاورزی غیرممکن است. وی افزود: آفات موجود در مزارع و باغات باید حتما از طریق سموم و کودهای شیمیایی دفع شود. اما میزان استفاده از این سموم حد و استانداردی دارد که باید رعایت شود. نورانی درباره اهمیت نظارت بر تولید این محصولات ادامه گفت: سازمان حفظ نباتات یا بخش های دیگری در وزارت جهاد کشاورزی حتما باید روی این موضوعات نظارت کرده و برای کشاورزان و کسانی که در مزارع مشغول به کارهستند کلاس ها و کارگاه های آموزشی برگزار کنند.
وی در مورد تنوع و گستردگی محصولات کشاورزی بیان داشت: تمام محصولاتی که با خاک ارتباط داشته و در باغات و مزارع به دست می آیند. محصول کشاورزی محسوب شده و در این موارد فرقی بین میوه و تره بار با خشکبار وجود ندارد. رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه درباره نحوه و کیفیت صادرات این محصولات به تراز گفت: اکثر محصولات ما از طریق بسته بندی به خارج از کشور صادر می شود. وی درباره محصولاتی مانند پسته و زعفران اذعان داشت: صادرات پسته استانداردهای خاص خودش را دارد و با توجه به وجود این استانداردها، باید صادر شود.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: البته احتمال دارد برخی از کشورها بعد از خرید بسته های
۵۰ کیلیویی و بزرگ از ایران، این محصولات را در کشور خودشان بسته بندی مجدد کرده و برای فروش بهتر در بسته بندی های کوچک تر عرضه کنند