پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

مشکلات موجود و ارائه راهکارهادر توسعه تولید موز در سیستان و بلوچستان و واردات آن به کشور(گفتگوی ویژه خبری سید رضا نورانی با شبکه 2)

  واردات مناسب زمانی است که در کشور تولیدات نباشد
نورانی با بیان اینکه واردات مناسب زمانی است که در کشور تولیدات نباشد، گفت: متاسفانه از ظرفیت‌های بومی کشور در راستای تولید، استفاده‌ای نمی‌شود.
 

 

نورانی» شب گذشته (یکشنبه 19 مرداد) در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره بهینه بودن واردات یا به صرفه بودن تولید موز در کشور گفت:​ واردات مناسب زمانی است که در کشور تولیدات نباشد از آنجا که متاسفانه از ظرفیت‌های بومی کشور در راستای تولید، استفاده‌ای نمی‌شود.

 

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی کشور افزود: ایران با دارا بودن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم موجود در جهان، نزد فائو به عنوان کشوری کشاورزی محور شناخته می‌شود، اما به علت نبود حمایت از طرح‌های سرمایه گذاری و وجود طرح‌های ناقص و کم توان معمولاً تولیدات باغی در حوزه میوه‌های گرمسیری ابتر می‌ماند.

 

وی افزود: در حال حاضر سرمایه گذارانی در جنوب کشور اقدام به تولید ۱۵۰ هزار نهال موز کرده اند، ولی هنوز موفق به دریافت امتیاز زمین از وزارت جهاد نشده اند.

 

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی از کثرت موانع دست و پاگیر بر سر راه سرمایه گذاران در حوزه کشاورزی منطقه مکران خبر داد.

 

نورانی افزود: همه کشور‌های همسایه در خلیج فارس به دلیل شرایط اقلیمی گرم و کمبود آب آشامیدنی اقدام به شیرین سازی آب دریا می‌کنند، اما در سواحل جنوبی کشورمان به دلیل وجود قوانین دست و پاگیر، حتی سرمایه گذاران مشتاق هم دلسرد و نا امید می‌شوند این در حالی است که برای تامین انرژی آب شیرین کن می‌توان از انرژی خدادادی خورشید بهره گرفت.

 

وی تاکید کرد:​ قوانین دست و پاگیر در دستگاه‌های اداری موانع اصلی بر سر راه سرمایه گذاران حوزه کشاورزی به خصوص کشت موز در مکران می‌باشد.

 

مدیرکل میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی نیز درباره ایجاد مشوق‌های تولید به کشاورزان، سرمایه گذاران و تولیدکنندگان موز گفت:​ وزارت جهاد با اعمال تسهیلات و یارانه‌های تولید، در باره تامین سایبان و تامین و تجهیز زمین، از تولید کنندگان حمایت می‌کند./