صادرات مقطعی، راهگشای مازاد تولید محصولات کشاورزی نیست

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم و برنامه ریزی مدون، اقدام به صادرات کرد و این امر نباید مقطعی باشد.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چالش‌های پیش روی صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: نبود مدیریت واحد در بخش صادرات، تولید را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

وی افزود: با وجود نبود تصمیم واحد در بخش تولید، صادرات و واردات شاهدیم که به یکباره قیمت هر کیلو خیار طی هفته‌های اخیر ناشی از سرمازدگی به ۲۰ هزار تومان و  قیمت موز به علت کمبود در بازار داخل به ۵۰ تا ۶۰ هزار می‌رسد، درحالیکه در دنیا تولید موز به حد کافی است و تنها نبود مدیریت واحد، تولیدکننده و مصرف کننده را متحمل زیان می‌کند.

نورانی ادامه داد: هم اکنون با ازدیاد تولید پیاز در سیستان و بلوچستان و سیب زمینی در اردبیل روبرو هستیم که به رغم دپوی محصول در انبار‌ها با عدم مشتری در بازار داخل و کاهش صادرات مواجه شده ایم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم صادراتی بیان کرد: اگر قرار است صادرات را توسعه دهیم، زیرساخت‌های صادراتی در امر‌ تولید، برداشت، ذخیره سازی، سورتینگ و بسته بندی واحد باید ایجاد شود چرا که سالهاست با کمبود کانتینر‌های یخچالی روبرو هستیم و تاکنون مسئولان وزارت جهاد و توسعه تجارت تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده‌اند.

نورانی در پایان با بیان اینکه صادرات مقطعی راه حل مناسبی برای مازاد تولید محصولات کشاورزی نیست، تصریح کرد: صادرات مقوله پیچیده‌ای است که با برنامه ریزی و بازاریابی می‌توان به سمت و سوی توسعه صادرات حرکت کرد و نباید امر صادرات به گونه‌ای باشد که تنها در مواقعی که با تولید انبوه و مازاد مصرف روبرو می‌شویم به فکر صادرات بیفتیم.